Meneliti Microsoft Edge Chromium: ‘Modded Chrome’?

Internet, Software

Kredit gambar muka depan: Ha Minh Le (Twitter).

Setelah beberapa minggu saya menggunakan Microsoft Edge (Canary) ini, dan juga setelah begitu banyak laporan demi laporan saya buat semata-mata hendak Microsoft memperbaiki bugs pada laman Netflix, akhirnya ia telah menampakkan hasil dan saya menjadikan Edge sebagai pelayar utama.

Tetapi kenapa?

Kenapa saya memilih Edge?

Kerana saya nampak kemajuannya dari semasa ke semasa. Jika anda seperti saya, yang kerap menghantar laporan pepijat atau bugs report kepada Microsoft dan kemudian dapat melihat hasilnya, anda pasti akan dapat terasa satu bentuk kepuasan dalam hati.

Sebelum ini contohnya, Netflix tidak dapat dimainkan dengan baik. Ia hanya akan memaparkan video ‘skrin hitam’ dengan audio, sama seperti di awal pembangunan Chrome dahulu. Selepas beberapa minggu laporan dibuat, akhirnya Microsoft berjaya membaiki ralat tersebut dan Netflix dapat dinikmati seperti mana anda menontonnya di Chrome.

Cuba anda buat laporan yang sama untuk Chrome, kepada Google. Adakah anda akan dapat kemas kini tentang kemajuan pembaikan ralat atau pepijat yang sedang dijalankan seperti emel yang saya terima ini?

Ya, hanya setelah Netflix dapat dimainkan tanpa ‘skrin hitam penuh’ itu, barulah saya mula menggunakan Edge secara serius, dan terus terang saya katakan, kini saya peminat Edge.

Saya suka memberikan laporan lalu mendapat kemas kini pemajuan pembangunan semasanya.

Microsoft buat saya terasa seperti orang penting.

Disebabkan ia masih lagi dalam peringkat pembangunan yang amat laju/pesat, sudah semestinya akan ada beberapa ciri yang masih belum cukup sempurna. Contohnya adakala extension akan crash/corrupt, dan anda perlu tekan pada ‘Repair’ untuk membaikinya.

Tetapi itu hanyalah perkara biasa, kerana Chrome juga kadangkala akan buat ‘perangai’ yang sama sekiranya extension tersebut kurang serasi dengannya.

Bagaimana dengan kelajuannya?

Jika anda pernah menggunakan Edge versi enjin lamanya EdgeHTML/Chakra, anda pasti akan tahu bahawa Microsoft tidak gagal dalam menjadikan ia pelayar yang ringan dan laju. Dari segi extension/addon sememangnya ia tidak beberapa berjaya, namun dari segi prestasi Edge tidak menghampakan.

Sebaik ia beralih kepada asas Chromium, mereka perlu bermula dari awal untuk melakukan penalaan versi mereka terhadap kelajuannya. Apa yang saya boleh beritahu mengenainya, anda tidak akan terasa perbezaan ketara antara kelajuan Chrome dan Edge ini.

Cuma mungkin ada beberapa perkara kecil seperti jika anda beralih dari satu tab ke satu tab lain, kemudian anda terus buka tab yang sedang memainkan media (contohnya Netflix), ia akan terus memainkannya dengan cepat. Ok, mungkin ada sedikit lag, tetapi tidaklah terlalu teruk seperti Firefox.

New Tab Page

Tiada apa yang terlalu inovatif di sini, kerana ia tidak berbeza sangat dengan apa yang anda dapat lihat pada Edge versi lama. Saya cuma suka dengan paparan berita di bawah speed dial, kerana kadang-kadang ada ternampak sesuatu yang melucukan, dan ada waktu lainnya ternampak pula sesuatu yang menakutkan/menyayat hati.

Kerja tak jalan bila rajin melihat bahagian tersebut.

Tetapan

Secara jujurnya, saya lebih menyukai bagaimana Microsoft menyusun tetapan-tetapan dan paparannya. Ia nampak lebih kemas serta mudah dilihat tanpa perlu tercari-cari lokasi tetapan yang diinginkan.

Tidak lupa juga, anda boleh buat penyelarasan tetapan menggunakan akaun Microsoft anda, sama seperti anda selaraskan tetapan dengan menggunakan akaun Google pada Chrome.

Setakat ini penyelarasan dapat dibuat dengan baik, walaupun adakalanya ralat berlaku, dan anda perlu log keluar lalu log masuk semula untuk menghapuskan ralat tersebut.

Muat Turun

Cukuplah sedikit nukilan saya setakat ini. Anda hendak tahu lebih lanjut? Cuba sendiri.

Muat turun Edge di sini: Microsoft Edge Insider.

Kini ia terdapat untuk Windows 7 juga! Cubalah sekarang dan jangan lupa untuk komen mengenai pendapat anda sendiri.

A regular tech blogger who have passions for cats.

Meneliti Microsoft Edge Chromium: ‘Modded Chrome’?

Previous Post
Coocaa Memasuki Pasaran Malaysia Melalui E-Dagang, Eksklusif Bersama Lazada
Next Post
Tronsmart Element T6 Plus: Penyedap Halwa Telinga Peminat Muzik Dan Filem

Related Posts

Menu