Microsoft Edge: Pelayar Web Microsoft Yang Dapat Menjadi Pengganti Chrome

Internet, Software
34

Pada kebiasaannya, saya akan menggunakan Ubuntu sebagai sistem operasi yang dipasang secara dual boot dengan Windows 10. Saya lebih gemarkan prestasi Ubuntu kerana buat masa ini, laptop kedua saya masih menggunakan HDD. Maklum saja, laptop kedua inilah yang digunakan untuk segala tujuan ‘eksperimentasi’.

Tetapi ada satu aplikasi yang membuat saya jadi rindu untuk boot semula kepada Windows 10 kerana buat masa ini, ia masih belum terdapat untuk Ubuntu.

Ianya adalah Microsoft Edge (Chromium) – selepas ini hanya dirujuk sebagai ‘Edge’.

Serius, saya tak tipu.

Edge telah menggantikan kesemua pelayar yang saya gunakan sebelum ini seperti Chrome, Firefox, Brave, dan Vivaldi.

Apa yang istimewa sangat mengenainya? Pertama sekali, saya ingin paparkan terlebih dahulu penggunaan RAM oleh Edge.

Edge yang saya gunakan ada dua. Satu dari versi stabil, dan satu lagi dari versi atau saluran Canary. Dari paparan tangkap layar yang saya tunjukkan di atas, itu ialah versi Canary, dan anda dapat lihat terdapat 20 tab sedang dibuka, manakala tidak sampai 2GB pun penggunaan RAM.

Pada saya penggunaannya agak hemat juga berbanding Chrome, dan prestasinya tidak menurun walaupun makin banyak tab dibuka.

Apa yang saya perasan, Edge ini seakan ada ciri memadatkan penggunaan RAM, yang mana semakin lama ia dibuka, semakin kecil saiz RAM yang digunakan. Saya tidak rasa ia menggunakan ciri ‘suspend tab’ seperti Firefox, kerana setiap tab yang dibuka masih lagi aktif apabila diklik.

Apa pun ini hanya sekadar teori saya sahaja. Bagaimana Edge menjimatkan penggunaan RAM walaupun di sebalik tabir pelayar ia masih lagi menggunakan kod asas dari Chromium sebagaimana Google Chrome, itu masih belum dapat saya pastikan lagi.

Tetapi bukan itu sahaja. Ada seperkara lagi yang menarik perhatian saya untuk menggunakan Edge berbanding yang lain. Ia adalah ciri sokongan main semula Netflix dengan resolusi hingga 4K. Paparan laptop saya tidak sampai pun 1080p, tetapi Edge dapat ‘boost’ resolusi sehingga 1080p. Ini adalah ciri yang amat dialu-alukan kerana saya sememangnya gemar menonton filem-filem di Netflix.

Kemudian, pada bahagian pemuat turunnya, ia kelihatan lebih kemas dan tersusun dari Chrome. Soal mana satu lebih laju dalam memuat turun sesuatu fail, pada saya mungkin sama sahaja, tambahan lagi anda boleh aktifkan ‘Parallel Downloading’ pada edge://flags – tidak ubah seperti Chrome juga, melalui chrome://flags.

Dengan ciri Parallel Downloading ini, ia dapat sedikit sebanyak melajukan proses muat turun. Pun begitu, saya masih mengesyorkan pemuat turun natif seperti Internet Download Accelerator.

Apa lagi?

Kalau setakat itu sahaja, saya rasa ia masih tidak cukup untuk anda. Tetapi saya selalu gunakan versi Canary (buat masa ini) kerana dalam kemas kini terbaru bermula dari vers 81.0.389.0, team Microsoft telah mengaktifkan pengoptimuman melalui toolchain baru.

Pengoptimuman tersebut meningkatkan prestasi Edge sehingga 13% berbanding sebelumnya. Saya telah mencuba dan terbukti ia terasa lebih laju lagi berbanding versi stabilnya.

Inilah dia sesuatu ciri yang sangat ditunggu-tunggu oleh pengguna. Microsoft tidak memasukkan ciri yang tidak diminta, sebaliknya hanya mengimplimentasi ciri yang diperlukan.

Saya rasa Google juga berasa agak goyah, kerana seringkali saya dapat lihat pop naik kecil seperti ini keluar:

Kemudian, ada lagi yang menarik? Semestinya.

Saya lebih gemarkan bahagian tetapan Edge dari Chrome. Anda boleh lihat pada bahagian Installed extension, ia terpapar kemas dalam bentuk senarai dan kelihatan lebih cantik. Ia mungkin remeh pada sesetengah orang, tetapi perkara kecil seperti inilah yang dapat ‘mengikat’ sesetengah yang lainnya untuk terus kekal gunakan Edge.

Saya nak sentuh sedikit juga mengenai bahagian tetapannya.

Tetapan Edge, pada saya adalah lebih jelas, tersusun, dan ‘telus’. Ini terutamanya dapat dilihat pada bahagian privasi. Saya amat berpuas hati dengan pilihan tetapan penyekat penjejak yang diberikan, di mana ia kelihatan tidak ubah seperti tetapan pada Firefox, dan pada saya juga itu adalah suatu perkara yang baik.

Tulis panjang pun tak guna juga jika anda tidak cuba sendiri.

Kalau anda berminat hendak mencuba versi stabil, anda boleh muat turun dari sini: Microsoft Edge.

Manakala untuk versi Beta, Dev, dan Canary pula anda boleh dapatkan dari sini: Edge Insider.

https://omghackers.com/microsoft-edge-pelayar-web-microsoft-yang-dapat-menjadi-pengganti-chrome/

You might also like

Menu