DC Dimming, Sangat Penting Untuk Skrin AMOLED

Internet, Software

Gambar dari XDA Developers.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Lama betul tak menulis dekat sini kan? Biasa la, nak dapatkan ‘mood’ menulis dekat sini susah sikit. (lain orang lain cara) Jadi kita cuba kembalikan semangat yang hilang. InsyaaAllah kami cuba menulis lebih banyak dari yang biasa kami pernah tulis.

Panel OLED ni mempunyai banyak kelebihan, antaranya menyediakan ketepatan dan kontras warna yang lebih baik (lagi-lagi warna hitam lebih baik) dan nipis serta lebih cerah daripada panel LCD tradisional. Jadi tak pelik la banyak pengeluar telefon pintar hijrah kepada panel OLED.

Sedangkan telefon yang ‘mid-range’ seperti Mi 9 SE/Galaxy J6 Plus mula guna panel paparan yang mahal ini. Namun, terdapat satu kelemahan pada paparan OLED ni, iaitu ia berkaitan dengan cara panel mengendalikan tahap kecerahan rendah.

Kebanyakan panel OLED guna teknologi PWM, iaitu Pulse Width Modulation untuk meredakan kecerahannya. Ia amat berbeza dengan DC Dimming, yang mana digunakan oleh panel LCD untuk mengawal paras kecerahannya.

Kebanyakan pengguna tidak dapat membezakan di antara PWM Dimming dan DC Dimming. Tapi, ya, ada bahagian yang sangat kecil dari populasi yang dipengaruhi oleh teknik yang sedia ada. Seperti mana panel OLED ‘trickle down’ ke telefon ‘mid-range’ serta ada juga pada telefon pintar bajet, malah penggunanya berkembang dengan cepat sekali.

Dengan peningkatan yang ketara dalam penggunaan AMOLED dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ampa akan dapat lihat komen seperti ini di internet:
Untuk kita paham apa itu DC Dimming, kena paham dulu apa itu PWM Dimming dan bagaimana ia membuat pengguna jadi tak selesa.

Bagaimana PWM Dimming berfungsi?
Seperti yang dinyatakan dekat atas, PWM ni ialah Pulse Width Modulation. Kalau lihat dari nama dia, ampa mengubah lebar nadi cahaya untuk mengawal kecerahan panel paparan. Bahasa mudahnya, ampa bermain dengan jumlah masa skrin nyala atau dimatikan. Apabila ampa menurunkan kecerahan, skrin akan tunggu padam lebih lama daripada ia tunggu nyala, yang dianggap sebagai kecerahan yang lebih rendah.

Mesti ampa akan kata, “bohong aih, gena skrin boleh padam bila kecerahan rendah? Tak perasan aihh”.

Ini kerana kekerapan denyutannya sangat tinggi (biasanya melebihi 200Hz), jadi mata manusia tak dapat melihat denyutan individu, melainkan ampa ni Android/Cyborg lah. Sebaliknya, mata manusia dapat lihat jumlah cahaya dari denyut ini. Jadi, nisbah panel di atas dan di luar keadaan yang memutuskan kecerahan yang dirasakan.

Rajah di bawah menunjukkan bagaimana PWM Dimming buat kerja

Sumber, OLED-info

Pada kecerahan 100%, ampa dapat tengok cahaya sentiasa aktif. Bila ampa turunkan kecerahan sampai 50%, panel bergiliran antara di dalam dan di luar pada selang waktu yang sama. Tapi, bila ampa turunkan lagi kecerahan, skrin akan kekal lebih lama daripada ia nyala. Oleh itu, pada tahap kecerahan yang sangat rendah, terdapat kesan flicker yang cukup besar.

Apa yang buruk sangat tentang PWM Dimming dan kelipannya?
Biasanya, walaupun pada tahap kecerahan rendah, mata manusia tidak akan dapat melihat kelipan dari PWM dimming. Tetapi itu tidak bermakna ia tidak akan menjejaskan ampa dengan cara apapun kerana sesetengah orang lebih peka terhadap kelipan ini. Ia akan menyebabkan ketegangan mata, sakit kepala, dan migrain jika terdedah untuk jangka masa yang lama, terutamanya apabila pencahayaan ambien rendah.

Selesai PWM Dimming, kita beralih pada DC Dimming pula.

Apa dia DC Dimming, dan bagaimana ia berfungsi?
Ia pada dasarnya mengawal kecerahan dengan memvariasikan kuasa yang dibekalkan ke litar. Oleh kerana Kuasa = Voltan x Arus, peningkatan atau penurunan salah satu daripada input ini akan mengubah kuasa yang dibekalkan kepada panel paparan, serta kecerahannya.

Bunyi yang agak mudah kan? Jadi mengapa pengeluar telefon pintar tidak menggunakan DC dimming dalam telefon pintar AMOLED depa?

Sebenarnya, pengeluar telefon pintar telah menggunakan DC Dimming pada LCD pada bertahun-tahun lamanya, tetapi baru-baru ini depa mula menambahnya dalam telefon pintar AMOLED. Tapi, DC dimming mempunyai kelemahan yang besar. Iaitu pada tahap kecerahan yang rendah, berlaku perubahan warna di panel OLED. Dalam panel OLED, perubahan voltan boleh mengubah warna yang dipancarkan. Jadi, pada tahap voltan yang lebih rendah, kualiti paparan telefon pintar dapat dikurangkan dengan ketara.

Eh, kalau jadi lagu tu, apa penyelesaian dia?

Pengeluar telefon pintar kini semakin menyedari kemungkinan masalah kesihatan yang berkaitan dengan PWM Dimming. Tapi, hanya orang yang terpilih sebenarnya yang terjejas dengan PWM Dimming dan kelemahan yang berkaitan dengan DC dimming pada panel AMOLED, maka pengeluar telefon pintar baru-baru ini memilih untuk menyediakannya sebagai ciri tambahan.

OnePlus telah mengesahkan bahawa depa sedang menguji DC dimming pada telefon pintarnya. (terdapat pada OnePlus 7/7Pro pada OxygenOS Stabil, Q DP3 dan juga pada OnePlus 6/6T pada OxygenOS Open Beta 23/15 dan juga pada Q DP3) Bukan itu sahaja, boleh dikatakan hampir kesemua pengeluar telefon pintar China menyediakan fungsi ini pada telefon pintar mereka. Seperti Xiaomi, Vivo, OPPO malah Meizu juga akan mengesahkan fungsi ini pada telefon yang sedia ada (melalui kemaskini perisian) atau akan datang.

DC Dimming pada OxygenOS Open Beta 23, OnePlus 6

Walaupun PWM Dimming boleh menyebabkan ketidakselesaan di sesetengah pengguna, kebanyakan orang tak perasan perbezaannya. Oleh itu, sangat la penting untuk mengetahui bahawa kepekaan ampa terhadap kesan kelipan memutuskan bagaimana ia akan memberi kesan kepada ampa.

Tapi, kalau ampa mengalami ketegangan mata atau sakit kepala dari ketagih pada skrin telefon pintar terlalu lama, jangan nak salahkan PWM Dimming pulak. Cuba la ubah cara penggunaan telefon pintar ampa tu, dengan menetapkan kecerahan rendah mengikut keselesaan ampa (daripada guna kecerahan 100%, nak cepat rosak ka mata tu) atau guna mod membaca atau Mod malam serta pastikan jarak mata ampa dengan telefon tu jauh, kalau pakai spek tu, guna spek la. (jangan jarak dekat, alasan tak nampak)

Apa pendapat ampa mengenai DC Dimming ni? Bagus atau tak? Komen kat bawah di ruang post Facebook atau dekat dalam ni pun boleh. Ikut mana yang ampa suka.

Sumber, GIZMOCHINA

Penerangan:

  • AMOLED = Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode
  • LCD = Liquid Crystal Display
  • OLED = Organic Light-Emitting Diode

DC Dimming, Sangat Penting Untuk Skrin AMOLED

Previous Post
Linksys Velop Whole-Home Mesh WiFi: Mesh Router Merangkap ‘WiFi Booster’
Next Post
The Definitive Website Accessibility Checklist

Related Posts

Menu