Cara Buang Bloatware Dan Iklan Pada Peranti Xiaomi/Redmi Tanpa Root

Internet, Software

Peranti Xiaomi sering menjadi pilihan marhaen dek kerana harganya yang mampu milik. Tetapi seperti biasa, yang murah akan hadir bersama beberapa isu yang tidak dapat dielakkan.

Untuk kes Xiaomi, perantinya ‘diselitkan’ dengan iklan-iklan dan bloatware.

Kebiasaannya pemilik akan ‘root’ peranti masing-masing untuk membuang segala bloatware yang memenuhi ruang storan. Cuma apabila ia dilakukan, serta merta waranti akan terus tidak terpakai, dan peranti berkemungkinan menghadapi risiko gagal untuk berfungsi sekiranya pemilik membuang aplikasi yang diperlukan oleh sistem.

Dengan atas kesedaran itu, seorang pembangun telah mencipta sebuah aplikasi kecil yang dijalankan dengan Java untuk membantu pemilik peranti agar dapat membuang dan menghapuskan pelbagai bloatware dengan selamat tanpa perlu untuk root.

Aplikasi tersebut bernama Xiaomi ADB/Fastboot Tools.

Bagaimana cara nak menggunakannya?

1. Anda perlu muat turun Xiaomi ADB/Fastboot Tools dan pemacu yang bersesuaian dengan peranti anda. Biasanya ia akan dimuat turun secara automatik bagi membantu aplikasi ini untuk membaca peranti. Jika ia tidak dapat muat turun, anda boleh lakukannya sendiri dengan memuat turun ia di laman GitHub yang sama.

Muat turun ADB Driver Installer di sini: Saki-EU/XiaomiADBFastbootTools

Dan aplikasi di sini: XiaomiADBFastbootTools – Releases.

2. Pastikan pemacu ADB berjaya dipasang.

3. Aktifkan terlebih dahulu ‘Developer options’.

Untuk MIUI: Hala ke Settings > About device, dan tekan pada ‘MIUI version’ tujuh kali.
Ada sesetengah ROM yang anda perlu hala ke My device > All specs > baru boleh tekan MIUI version.

Untuk Android One: Settings > System > About device, dan tekan pada ‘Build number’ tujuh kali.

4. Kemudian, sambungkan peranti kepada komputer dengan mode ADB.

Untuk MIUI: Settings > Additional settings > Developer options, dan aktifkan USB debugging serta USB debugging (Security settings).

Untuk Android One: Settings > System > Developer options dan aktifkan USB debugging.

5. Gunakan kabel USB untuk menyambungkan peranti anda kepada komputer. Tunggu sehingga komputer mengesan dan membaca peranti, kemudian di peranti anda akan ada permintaan untuk menyambung ia kepada mode USB debugging.

Anda perlu membenarkannya untuk meneruskan langkah berikut.

6. Buka aplikasi Xiaomi ADB/Fastboot Tools. Tunggu sehingga ia dapat mengesan dan membaca peranti anda.

7. Di sini saya berikan contoh dari peranti Redmi Note 5 yang sedang saya gunakan. Anda dapat lihat senarai aplikasi. Kesemua aplikasi yang tersenarai tersebut adalah selamat untuk dibuang. Anda cuma perlu tandakan pada kotak di sebelah namanya, dan klik butang Uninstall.

8. Ucapkan hastalavista bebeh.

Jadi macam mana nak buang iklan pula?

Anda perlu hapuskan atau buang aplikasi yang bernama MSA. MSA adalah kependekan dari MIUI System Ads, yang digunakan oleh sistem untuk mengeluarkan iklan.

Sekali lagi ucapkan hastalavista dan klik uninstall dengan bangganya.

Selesai tutorial untuk buang bloatware dan iklan pada peranti Xiaomi dan Redmi.

9. Jika anda ingin pasang semula mana-mana aplikasi yang anda terasa seperti ‘rindu’ atau ‘tersilap’ nyahpasang, anda boleh lakukannya dengan klik pada tab Reinstaller. Cari aplikasi yang anda ingin pasang semula, tandakan pada kotak di sebelah namanya dan klik butang Reinstall.

10. Jika ada aplikasi yang gagal dinyahpasang/dibuang, jangan sedih. Peranti saya pun begitu. Itu kita terpaksa redha dan senyum kepada komputer.

Ia ibarat kotoran degil yang bila dicuci dengan Clorox pun tidak mahu hilang. Jika susah sangat nak mencucinya, kita beli sahaja pakaian baru. Begitu juga dengan telefon ini.

BELI sahaja yang baru. Nak pening buat apa?

11. Gurau saja. Anda boleh juga gunakan tab ‘Disabler‘ untuk menyahaktif aplikasi-aplikasi yang tidak dapat dibuang tersebut. Dengan cara ini sekurang-kurangnya ia tidak ‘timbul’ di app drawer dan mengganggu pemandangan anda.

Baiklah. Saya berharap anda dapat ‘enjoy’ dengan tutorial separuh serius, separuh bergurau ini. Jika ia bermanfaat untuk anda, kongsikanlah ia dengan rakan-rakan yang lain. Semoga bloatware dan iklan tidak lagi menghantui mimpi-mimpi anda di malam hari.

A regular tech blogger who have passions for cats.

Cara Buang Bloatware Dan Iklan Pada Peranti Xiaomi/Redmi Tanpa Root

Previous Post
Membeli Belah ‘Di Tesco’ Tanpa Perlu Pergi Ke Tesco
Next Post
Importance of Anchor Text [Your All-Encompassing Guide]

Related Posts

Menu